Filozofie školního vzdělávacího programu
MÍSTO NA ZEMI
Školní vzdělávací program je zaměřený na rozvoj osobnosti a socializaci dítěte předškolního věku do společenského prostředí v souladu s jeho individuálními zvláštnostmi, potřebami a možnostmi.
„Dítě je jedinečná bytost s individuálními zvláštnostmi a potřebami, a proto:
- každé dítě má právo na získání takového vzdělání, které mírou a kvalitou odpovídá jeho osobním možnostem a potřebám
- každé dítě má právo na podnětné prostředí zasahující rozvoj celé osobnosti
- každé dítě má právo na vytváření a zaujímání zdravých postojů k sobě i svému okolí a učit se žít ve společenství s jinými
- každé dítě má právo na vstřícnost, otevřenost, na lásku a přijetí
- každé dítě má právo najít si své místo mezi ostatními… a my dospělí jim to místo pomůžeme hledat.“
Co je cílem vzdělávání?
- Dítě socializované do nového společenského prostředí, působícího na utváření osobnosti v souladu s individuálními zvláštnostmi a potřebami dítěte.
- Dítě osvojující si základní hodnoty společenského soužití.
- Dítě disponující osobní samostatností a sebedůvěrou.
- Dítě připravené na vstup do ZŠ s rozvinutými kompetencemi k učení, sociálními a personálními kompetencemi, kompetencemi komunikativními, kompetencemi k řešení problémů.
- Zavádět a rozvíjet možnosti individuálního zařazení dětí se speciálními potřebami.
- Hledat a realizovat nové možnosti práce s dětmi ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, zaměřit se na tvorbu individuálních programů, individuální práci, socializaci.
- Rozvíjet možnosti a formy spolupráce s rodiči a jejich zapojení do výchovně vzdělávacího procesu v mateřské škole, rozvíjet partnerské vztahy, profesionálním přístupem získávat prestiž u rodičů i na veřejnosti.
- Zavádět do výchovně vzdělávací práce relaxační programy a programy na rozvoj duševní hygieny dětí, psychomotorických a kognitivních dovedností a schopností, hledat nové formy utváření zdravého životního stylu.