Výroční zprávy
ZPRÁVA O ČINNOSTI ŠKOLY ŠKOLNÍ ROK 2022/23
Č.j.: 113 /23 Datum zpracování 31.8.2023
ZPRACOVALA: Mgr. Iva Drholecká, ředitelka Mateřské školy Kamarád, Příbor, Frenštátská 1370
Obsah:
1 charakteristika školy
2 demografický vývoj, změny v průběhu roku
3 výchovně vzdělávací proces
3.1. kompetence, hlavní zaměření ŠVP
3.2. podmínky vzdělávání
3.3. průběh a výsledky vzdělávání (evaluace vzdělávání)
3.4. kulturní, sportovní a společenské akce školy
4 organizační podmínky školy
4.1 prezentace školy na veřejnosti
4.2 spolupráce s organizacemi
4.3 spolupráce s odborníky
4.4 informační systém školy
5 vzdělávání pedagogů
6 možnosti a kvalita spolupráce s rodiči, spoluúčast rodičů na životě školy
7 výsledky kontrolní a hospitační činnosti ředitelky
8 spolupráce se zřizovatelem
8.1 oblast materiálního vybavení a oprav
9 závěry pro práci ve školním roce 2022/23
1 CHARAKTERISTIKA ŠKOLY
Název školy |
Mateřská škola Kamarád, Příbor, Frenštátská 1370 |
Odloučení pracoviště |
ul.Švermova 1324, Příbor |
Název součástí školy |
Školní jídelna mateřské školy |
Zřizovatel |
Město Příbor |
Ředitel |
Mgr.Iva Drholecká |
Počet tříd/ počet dětí |
7 tříd, k docházce zapsáno 175 |
Počet učitelů., asistent pedagoga AP, školní asistent ŠA |
15 učitelů (úvazky 13 x 100%, 1x 96%, 1x 50% úvazku)), 1xAP 100%, 3xAP 75 %, 1x speciální pedagog 10%, ŠA 50% |
Počet provoz.prac. |
11 (úvazky: 7 x100%, 1 x 90%, 2 x 50%, 1 x 25%) |
Provozní zaměstnanci na DPP |
2 x správce zahrady- údržba zahrady MŠ Freštátská a Švermova 1 x topič MŠ Frenštátská |
2 DEMOGRAFICKÝ VÝVOJ, ZMĚNY V PRŮBĚHU ROKU (FR+ŠV)
Počet předškolák/ OŠD k 30.6.2023 |
60 (Fr 43+ Šv 17), z toho s OŠD 2 (Fr 2+Šv 0) |
Z celkového počtu individuální vzdělávání |
2 děti |
Z celkového počtu děti se speciálně vzdělávacími potřebami (SVP), podpůrná opatření (PO) |
MŠ Frenštátská: 3 děti s PO 3.stupně + 1 dítě PO speciálně pedagogická péče 1 dítě s PO 4.stupně 1 dítě s PO pro nadané dítě 2 děti s OMJ (odlišný mateřský jazyk - Ukrajina) MŠ Švermova 2 děti s PO 3. stupně |
Péče spec. pedagogů |
PPP NJ, SPC Kap.Vajdy Ostrava |
Zápis pro šk.rok 2023/24 |
Zapsaných 84 dětí, přijatých k 1.9.2023 52 dětí (Fr 35 + Šv 17) |
Zvláštní zápis pro školní rok 2023/24 pro děti z Ukrajiny |
Zapsáno a přijato1 dítě, z nich 1 dítě s povinnou předškolní docházkou |
Do ZŠ přijato pro šk. rok 2023/24 |
51 dětí (Fr 35 + Šv 16), z toho jedno dítě předčasně zaškoleno |
Přípravný ročník ZŠ Jičínská |
8 dětí zapsáno do přípravné třídy na ZŠ Jičínská 7 dětí s OŠD a 1 dítě s povinnou předškolní docházkou - vyšetřeno a doporučeno PPP v NJ, důvody: celková nezralost, vady řeči, poruchy pozornosti a soustředění |
OŠD pro šk. rok 2023/24, které zůstávají v MŠ |
4 děti |
3 VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ PROCES
3.1 Koncepce, hlavní zaměření ŠVP
Výchovně vzdělávací práce probíhala v souladu se ŠVP Místo na Zemi a v souladu s TVP. Nosnou myšlenkou pedagogického působení je nabídnout dítěti vzdělávání v podnětném a motivujícím prostředí pro získávání a prohlubování dovedností v souladu s jeho momentálními schopnostmi a možnostmi ke vzdělávání. Vzdělávání je cíleno na přípravu na vstup do základní školy, na rozvoj sociálních a komunikativních dovedností, utváření měkkých dovedností jako jsou iniciativa a samostatnost, komunikace, prezentace, spolupráce, flexibilita a adaptabilita, zodpovědnost, dále na seznamování dětí s využitím digitálních technologií a environmentální výchovu.
3.2 Podmínky vzdělávání
- Základní organizační normou je režim dne, jehož základní a neměnnou položkou je čas podávání stravy, pobytu venku a čas odpočinku. Podstatná část dne je s ohledem na věkové a individuální zvláštnosti věnována hře.
- Děti jsou přijímány ve svých třídách od 6,15.00 hod., zde pobývají do 16,15. Organizace provozu je nastavena tak, aby při plné zaměstnanosti pedagogických a provozních zaměstnanců nedocházelo k promíchání dětí různých tříd. Překrývání učitelů v dopoledních činnostech je pouze v rámci vlastní třídy.
- Přeprava autobusem na akce tříd podléhá zvláštním bezpečnostním pravidlům (počet 1 učitele na 10 dětí, autobus s bezpečnostními pásy, povinnost dodržovat stanovenou výbavu pro děti s bezpečnostními prvky – vesty, reflexní pásky s tel.číslem školy, lékárnička, aktuální seznamy dětí).
- Při vhodném počasí jsou vzdělávací aktivity přenášeny na školní zahradu. Z důvodu omezeného provozu zahrady (stavební práce) učitelé ve větší míře využívali sportovní prvky veřejného prostoru. Toto řešení však z hygienických a bezpečnostních důvodu není preferované. Dvě třídy starších dětí využívaly dopolední činnosti pro pobyt venku v rámci tzv.výprav a jednou týdně vycházely na dlouhou procházku nebo částečně cestu autobusem za poznáním Příbora a jeho okolí se zaměřením na ekologickou výchovu.
- Aktivity na posílení imunity, zdravého životního stylu, relaxaci - předplavecký výcvik – 10 lekcí, pobyt v infrasauně – 1x týdně, pohybová cvičení v rámci projektu Se Sokolem do života.
- Práce s keramikou a pobyt v senzomotorické místnosti je organizován dle potřeb dětí a aktuálního vzdělávacího programu, a jsou organizovány v rámci třídy.
- Děti z MŠ Švermova navštěvují keramickou dílnu ve SVČ Luna (1x za dva týdny).
3.3 Průběh a výsledky vzdělávání (evaluace vzdělávání)
- Práce pedagogů probíhala dle TVP v návaznosti na ŠVP se zachováním principu rovného zacházení a rovných příležitostí ke vzdělávání v tématech vycházejících z našeho kulturního prostředí, přírodního a místního klimatu.
- Vzdělávací programy byly zaměřeny na:
- rozvíjení čtenářské, matematické a digitální gramotnosti dětí,
- Na projekt „využití tabletu ve vzdělávání dětí PV, který byl zpracován v rámci projektu Šablony III 21/2,navázaly aktivity, při kterých bylo využíváno další technické a digitální vybavení tříd – děti prohlubovaly manuální dovednosti manipulace s digitálním zařízením-s tabletem, digitálním fotoaparátem, elektronickými beeboty, učily se pracovat, dle instrukce, podle připraveného plánu nebo podle vlastní představy a záměru. Cílem byla orientace v ploše, upevnění pojmů vpravo-vlevo a určení místa, zapamatovat si pracovní postup a pokyn, a řídit se jim, apod. nové pomůcky byly zakopueny z finančních prostředků v rámci projektu Digitalizace školství (financováno MŠMT) byly pořízeny učební pomůcky podporující digitální gramotnost dětí (robotické včelky, dataprojektory, promítací plátna, digitální fotoaparát, mikroskop, časovače).
- rozvíjení pohybových dovedností v projektu Se Sokolem do života
- polytechnickou výchovu – pokračování realizace projektu Technické školky – rozvoj zručnosti a manipulačních činností s nářadím a dřevem
- pravidelné tzv. výpravy do přírody s cílem seznamovat s přírodním prostředím okolí města Příbora a programy zacílené na poznávání památek a vybavenosti našeho města.
- Předplavecký výcvik pro 25 dětí proběhl v plavecké škole Plavání s žabičkou ve Fryčovicích a 20 dětí v plavecké škole v Kopřivnici.
- seznamování dětí s profesním prostředím svých rodičů (návštěvy a exkurze do provozu hasičské zbrojnice, obchodu potravin a jiného zboží, knihovny, lékaře apod.
- využití metody I-SOPHI k diagnostice dětí se zaměřením na připravenost na vstup do ZŠ
- formou individuální integrace s AP byly vzdělávány 4 děti ve 3. – 4. stupni podpůrných opatření s pedagogickou podporou (AP), 1 dítě zařazeno do podpory formou speciální pedagogické péče,
- dvě děti realizovaly povinnou předškolní docházku v individuálním vzdělávání (1x chlapec z Ukrajiny – rodina se vracela zpět na Ukrajinu, 1x děvče v ČR). V listopadu proběhlo přezkoušení dětí.
- V září nastoupily do MŠ dvě děti z Ukrajiny k pravidelné docházce. V průběhu roku se obě rodiny odstěhovaly zpět na Ukrajinu.
- ve všech třídách se pedagogové zaměřovali na vytváření vhodného klima, pozitivního komunikačního prostředí a podporu sociálního rozvoje. Velký význam v této oblasti přikládám schopnosti pedagoga pozorovat dětský projev, naslouchat dětem, neprosazovat svůj názor na úkor potřeb dítěte.
- Úroveň dosažených dovedností ve sledovaných oblastech z pohledu nástupu do ZŠ – viz. evaluační zprávy za rok 2022/23 jednotlivých tříd.
3.4 Kulturní, sportovní a společenské akce školy
- Účast dětí na vzdělávacích programech Centra tradičních technologií (příborského muzea) s tématy Vánoce, Velikonoce, řemeslná výroba, Betlémy
- Návštěvy městské knihovny,
- Divadelních představení pořádané KD Příbor a divadélka v MŠ, taneční vystoupení ZUŠ Příbor
- Sportovní Den dětí na ZŠ npor. Loma
- Účast dětí MŠ Švermova na pěvecké soutěži Sedlnická sněženka
- Spoluúčast na vystoupení na Velikonočním jarmarku na příborském náměstí
- S pěveckým programem děti vystoupily v Domově seniorů a na Dni matek v KD Příbor
- Spoluúčast na výrobě velikonočních zápichů a Vánočních přání pro seniory a klienty Domova Příbor
- Předplavecký výcvik pro předškoláky
- Školní výlety – Hukvaldy, Nový Jičín – Skalky, Skotnice, Kopřivnice-doprava vlakem nebo autobusem
4. ORGANIZAČNÍ PODMÍNKY ŠKOLY
- V měsících únor až květen 2023 byl omezen provoz školní zahrady v části za budovou z důvodu výkopových prací na školní zahradě (uložení teplovodního potrubí a převod vytápění budovy z vlastní kotelny na dálkové topení). Plně byla zahrada využívána až od 21.6.2023.
- Od 1.9.2022 byla výše úplaty stanovena – zvýšena na částku 450 Kč.
- Od 1.2.2023 bylo z důvodu zvýšení cen potravin navýšena sazba poplatku za stravné.
- Mateřská škola spolupracuje v rámci dietního stravování s nutričním terapeutem. ŠJ na MŠ Kamarád má certifikát na přípravu pro tyto typy diet: bezlepková, bezlaktózová, diabetická. Při přípravě stravy je nutná spolupráce rodičů dětí a lékaře. Dieta je dětem podávána výhradně na písemné doporučení odborného lékaře.
- Pedagogové úzce spolupracují se speciální pedagožkou, která organizuje v budově MŠ Poradnu pro rozvoj dítěte (MŠ poskytuje pronájem místnosti), a to za účelem nápravy řeči a celkového rozvoje dítěte. Speciální pedagog poskytuje dětem s SVP dle doporučení poradenského zařízení speciálně pedagogickou péči a v rámci pronájmu nabízí konzultace učitelům.
- Prázdninový provoz - uzavření škol:
- MŠ Frenštátská . uzavřena 1.7.-30.7.2023
- MŠ Švermova uzavřena31.7. – 4.9.2023.
V měsíci srpnu byl omezen provoz MŠ na Frenštátské ulici z důvodu stavebních prací na budově školy (zateplování, oprava střešních štítů, nátěr budovy). Děti byly ve sníženém počtu přemístěny na MŠ Švermova. Z výše uvedených důvodů v letošním prázdninovém provozu MŠ Kamarád neumožnila docházku dětí z MŠ Pionýrů.
4.1 Prezentace školy na veřejnosti
Výtvarná soutěž |
Art Freud (Příbor) – zasláno několik výtvarných prací |
Prezentace školy na veřejnosti |
Účast na zdobení vánočních stromů na příborském náměstí |
Oslavy Dne matek – KD Příbor – pěvecké vystoupení dětí z MŠ Švermova |
|
Účast na akci výroba vánočních přání a velikonočních zápichů pro seniory našeho města a okolí. Akci pořádali zaměstnanci Domova seniorů Příbor |
|
Domov seniorů Příbor |
Pěvecké vystoupení v rámci oslav Dne matek |
4.2 Spolupráce s ostatními organizacemi
ZŠ npor. Loma, Jičínská |
Návštěva předškoláků s cílem seznamovat děti se školním prostředím, účast na sportovním Dni dětí na ZŠ Npor.Loma. |
SVČ Luna |
Pravidelná výuka zpracování keramické hlíny – děti MŠ Švermova. |
Centrum tradičních technologií Příbor, Měst.knihovna Příbor |
Programy pro MŠ - historie a tradice města, samostatné návštěvy, vzdělávací programy Vánoce, Velikonoce... |
Společnost Hájenka Štramberk |
Programy vzdělávající děti v oblasti ekologie, seznamování s přírodou, environmentální programy. |
4.3 Spolupráce s odborníky – konzultační činnost
S PPP v NJ |
Pro učitele je přínosem konzultace s odborníkem přímo v zařízení MŠ, v reálném prostředí. |
S logopedem, psychologem |
|
4.4 Informační systém školy
- Na MŠ Švermova jsou informace zaměstnancům předávány telefonicky, ústně, e-mailem, písemnou formou, systém komunikace je pružný, sdělení lze provést flexibilně dle potřeby.
- Na MŠ Frenštátská je využíván krom pedagogických rad a písemného sdělení dle potřeby na nástěnce pro zaměstnance systém komunikace prostřednictvím vnitřního telefonního systému, e-mailem, mobilním rozhlasem.
- Informace pro rodiče jsou předávány prostřednictvím nástěnek v šatnách a pravidelnou aktualizací web.stránek, Mobilním rozhlasem (rodičům jsou na jejich emailovou adresu zasílány informace o akcích jednotlivých tříd, školy nebo rychlé podání aktuálních zpráv).
5 VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGŮ
V rámci DVPP a rozvoje škola pracovala v dlouhodobých projektech Šablony III a MAP. Vzdělávání pedagogů bylo realizováno většinou on-line formou webinářů, částečně prezenčně.
Cíle DVPP:
- zkvalitnit samotný vzdělávací proces. Vzdělávání je vedeno se zaměřením na důslednost, uvědomělost a odpovědnost k vlastní vzdělávací činnosti a zvyšování vlastních kompetencí a dovednosti učit – vzdělávat,
- v rámci kolegiální podpory podporovat činnost mentora a uvádějící učitelky pro začínající nebo nově nastupující učitele,
- podporovat vzájemné návštěvy pedagogů a kolegiální podporu, zaměřit se na předávání poznatků a zkušeností ze sebevzdělávání.
- využití formativního hodnocení jako metody k rozvoji dítěte
5.1 Projektová činnost
Zapojení do projektu Šablony III (MŠMT OP VVV)
zahájená projektu k 1.9.2021 – ukončení k 30.6.2023
Projekt s názvem Učitel-dítě-rodič III je zaměřen na:
- personální podporu – školní asistent,
- projektové dny mimo MŠ zaměřené n polytechnické vzdělávání a evironmentální výchovu,
- vzdělávání dětí v ICT – využití tabletu ve výuce.
Zapojení do projektu MAP III – místní akční plán města Kopřivnice
- MAP III – místní akční plán- je zaměřen především na evaluaci předchozích projektů MAP a zpracování podkladů do navazujícího projektu.
- Zapojení do projektu Se Sokolem do života – projekt na podporu a rozvoj pohybových dovedností.
6 MOŽNOSTI A KVALITA SPOLUPRÁCE S RODIČI, SPOLUÚČAST RODIČŮ NA ŽIVOTĚ ŠKOLY
Spolupráce s rodiči
Práce se zákonnými zástupci dětí byla směrována na níže uvedená témata:
- Účast rodičů na zahajovacích schůzkách a pro nově přijaté děti, v průběhu září pro rodiče na jednotlivých třídách.
- V průběhu roku seznamování s projevy dítěte a výsledky vzdělávání, a to s rodiči dětí, které potřebují vzhledem ke svým specifickým projevům nebo k nižší úrovni vzdělávacích výsledků pozornost odborníků. Konzultace s rodiči směřovala k pochopení potřeb dětí se speciálními projevy a hledání cest dle možností školy k jejich naplnění. Dle potřeby škola nabízela zprostředkování kontaktu rodiče s poradenským zařízením (Ostrava, PPP NJ). K hlavním důvodům, pro které byly konzultace vedeny, patří logopedické potíže, poruchy chování, vyšetření školní zralosti apod.).
- Nové formy spolupráce byly na úrovni seznamování dětí s profesí a zájmy dospělých (rodič navštíví nebo pozve děti na své pracoviště, kde se děti mají možnost seznámit s prostředím a danou profesí (městská policie, hasiči, včelař, autoopravna, stolárna., šicí dílna..)
- Rodiče byli zapojeni do aktivit školy: zavírání zahrady, výroba podzimníčků, spoluúčast na realizaci programech tříd (společná setkání ve třídách v rámci oslav, svátků a tvoření rodičů s dětmi).
- Den pro rodinu - akce pro rodinu, při níž měli rodiče možnost seznámit s prostředím celé Mateřské školy na Frenštátské ulici a načerpat inspiraci pro domácí činnosti.
7 VÝSLEDKY KONTROLNÍ A HOSPITAČNÍ ČINNOSTI ŘEDITELKY
ÚDAJE O VÝSLEDCÍCH KONTROL A HOSPITACÍ
Veřejně správní kontrola nařízená zřizovatelem |
3/2023, bez nedostatků ovlivňující následně způsobilost provozu organizace |
ČŠI |
12/2022, bez nedostatků, které by zásadně ovlivnily vzdělávací strategii školy |
Zdravotní pojišťovna |
3.4.2023 VZP-kontrola plateb pojistného na veřejné zdravotní pojištění a dodržování ostatních povinností plátce pojistného – bez nedostatků |
Kontrola KHS |
- |
OSSZ |
- |
Školní úrazy |
1 (úraz lehkého charakteru, dokumentace odeslána na pojišťovnu k odškodnění škodní události) |
Hospitační činnost |
Zaměřena na soulad naplnění cílů TVP a dosažené úrovně dovedností ve sledovaných oblastech, soulad a spolupráce učitelů a asistentů, kolegiální podpora. |
ÚDAJE O PERSONÁLNÍM ZABEZPEČENÍ ŠKOLY
Profese |
Počet zaměstnanců |
Počet úvazků |
Učitelka |
15 |
14,5 |
Asistent pedagoga |
4 |
3.25 |
Školní asistent |
1 |
0,5 |
Speciální pedagog |
1 |
0,1 |
Hospodářka |
1 |
1 |
Školnice/uklízečka |
2/2 |
2//1,5 |
Vedoucí školní jídelny |
1 |
0,9 |
Kuchařka/pomocná síla v kuchyni |
3/2 |
3//0,75 |
Absence pracovníků |
krátkodobé zástupy za ped.pracovnice jsou řešeny vlastní výpomocí |
Personální změny od 9/2022 |
- |
8 SPOLUPRÁCE SE ZŘIZOVATELEM
8.1 Oblast materiálního vybavení a oprav – spolupráce se zřizovatelem
Opravy a obnova, která proběhla ve školním roce 2022/23
- malování prostor MŠ Frenštátská (IV.třída, hlavní chodba, šatna dětí),
- nátěr venkovního vybavení zahrady, venkovních lavic a stolů MŠ Frenštátská,
- napojení kotelny na centrální vytápění-změna způsobu vytápění z vlastní plynové kotelny na dálkové, dodavatel tepla Teplo Příbor pro MŠ Frenštátská a Švermova,
- oprava el.rozvodů v kotelně (čerpadlo, ohřívák vody)
- odborný ořez a úprava zahradních proutěných chýší, travní postřik
- započetí akce zateplování budovy MŠ Frenštátská
- vybudování odstínění pískoviště MŠ Švermova.
Nákup a obnova vybavení, investiční akce pro rok 2023/24
MŠ Švermova:
- opravy a nátěr zahradních prvků,
- výměna ohříváku vody
- malování školní kuchyně
MŠ Frenštátská:
- dokončení prací na zateplení pláště budovy, oprava štítů, nátěr budovy na MŠ Frenštátská
- obnova inventáře – koberec do jedné třídy
- obnova travního porostu zahrady MŠ Frenštátská
- oprava zahradních prvků
9 ZÁVĚRY PRO VZDĚLÁVACÍ PRÁCI VE ŠKOLNÍM ROCE 2022/23
Ze závěrů provedené evaluace TVP vyplynuly pro další školní rok následující cíle:
- Nastavit širší podporu samostatnosti dětí a vést děti k zodpovědnosti za vlastní rozhodnutí a plnění úkolů, pracovat s pravidly třídy.
- V komunikaci s dětmi pozorně naslouchat, sledovat a zaznamenávat jejich vzdělávací potřeby a vzdělávací nabídku směřovat k individuálním možnostem dětí.
- Systematicky se zabývat rozvojem pohybových dovedností (projekt se Sokolem do života), využívat pobyt venku jako prostředí pro záměrné plánované vzdělávání, pravidelné „výpravy“, podporovat zdravý životní styl.
- Rozvíjet spolupráci s rodiči při plánování vzdělávacích činností s využitím jejich profesní odbornosti a zájmových dovedností.
- Respektovat výchovný styl rodiče.
- Vytvořit prostor pro paralelní řízenou činnost (dítě s SVP- asistent pedagoga).
- Systematicky se věnovat citově-emoční oblasti dítěte, nácviku prosociálního chování dětí s cílem předcházet konfliktům mezi dětmi.
Ze závěrů ČŠI:
1. poskytovat dětem formativního hodnocení
2. na základě diagnostiky nabízet dětem aktivity diferencovaně dle jejich úrovně dovedností
3. zaměřit se na vzdělávání učitelů formou vzájemných náslechů a kolegiální podpory, inspiraci pro práci s pomůckami
Zpráva o činnosti školy za školní rok 2022/23 byla zpracována na podkladě evaluačních zpráv jednotlivých tříd a plánu údržby budovy a provozu školy, a byla projednána na pedagogické radě dne 31.8.2023.
Zpracovala: Mgr. Iva Drholecká, ředitelka mateřské školy