Čtenářská gramotnost

V mateřské škole v oblasti čtenářské gramotnosti pracujeme s textem i s ilustrací knih. Při poslechu čteného textu jsou děti vedeny k porozumění textu, soustředěnému poslechu, hledání informací i ponaučení. Práce s knižní ilustrací rozvíjí kreativitu myšlení, hledání souvislostí výtvarného projevu s textem, motivuje ke slovnímu vyjádření, tvorbě vlastních příběhů apod. Nejednou se nová kniha stává inspirací pro dramatické a výtvarné zpracování.

Součástí vzdělávacího plánu je spolupráce s rodiči, a to například formou odpoledního rodičovského čtení a spolupráce při tvorbě třídního čtenářského deníku, ale také „čtenářské“ návštěvy dětí ze ZŠ.

Vstřícný vztah ke čtení chápeme jako základní předpoklad pro další rozvoj čtenářství a čtenářské gramotnosti. Pokud u dítěte vznikne zaujetí četbou a vytvoří se také návyk pravidelného čtení, které mu přináší zážitek z četby, zvyšuje se šance, že se jeho čtenářské dovednosti a znalosti budou rozšiřovat.